Thursday, February 6, 2014

Man behöver inte gå ALL-IN

Jag läser och följer många bloggar som riktar in sig mot området ekonomi. Jag tar mycket fina godbitar från olika bloggar som passar in i min familjs liv och man har mycket att lära av andra. Det är dock en sak som JAG inte är så imponerad av och det är extremsparande som många bloggare följer. Tycker inte heller att dom som kör stenhårt sparande gör något fel, absolut inte men när man kalkylerar fram att man kan spara 3 kr på att köpa rätt tandborste och inte ta för mycket tandkräm så tuben räcker längre... ja ne då går det för långt för min smak.

Jag(familjen) är väldigt ekonomiska men vi vill också leva. Hade jag ett däremot ett uppsatt mål att jag vill köpa en viss sak som kostar 10 miljoner för det är min absolut HÖGSTA dröm, ja då kanske jag också skulle gå så långt att se över min förbrukning på tandhygien. Men däremot att ha som mål att ha 10 miljoner på kontot bara för att, är för mig inte ett mål som är värt ett skit iallfall om det kräver så pass extrema uppoffringar som att se över tandkrämsförbrukningen.

Jag menar, när man fått 10 miljoner då om säg 20-30 år, vad är planen då? det är ju det som är intressant att veta. Att ha 10 miljoner på kontot blir man lyckligare utav det när man inte vet vad man ska ha dom till, hmm tveksamt och att leva 20-30 år med att vara en extrem snåljåp och inte unna sig något när man är ung och fräsch är det då värt det?

Ne viktigt att ha något mål när man nått sin förmögenhet, för att bara ha en förmögenhet är ju inte till någon nytta om den inte ska förbrukas. Man lever bara ett liv.


Men tillbaka till mig så menar jag på att vara ekonomisk så handlar det om att göra val och välja smart. behöver du ett hus, köp ett hus som passar dig med dina behov. Köp inte ett dyrare hus som kanske är "hetare" för synensskull (dina vänner) ingen bryr sig.

Vill du ha en bil, jag men köp en bil då. Köp en bil som passar dig. Har du stor familj så köp en stor kombi som har låg bränsleförbrukning och som är säker. Men kolla inte på samma modell fast med den större motorn och någon sorts "R" variant på bilen. det blir bara dyrare och det är för utseendet och större motor kan du inte utnyttja på svenska vägar. återigen så köp inte för synensskull (dina vänner) ingen bryr sig.


Ni hajar grejen.

Vara ekonomisk för mig är att leva i nuet i kombination med tanken på framtiden. Jag vill inte offra nuet mot framtiden eller vise versa. Men gör smarta val så behöver du inte gå ALL-IN och offra varken nuet eller framtiden.




Ha en bra dag!

100% Svensson

No comments:

Post a Comment