Monday, February 10, 2014

Hur mycket är trivseln på din arbetsplats värd?

Hej igen,

Jag är i en fas där jag är påväg att byta jobb. Jag jobbar idag på ett stort globalt it-företag och har lönesamtal här i veckan och jag vet på förhand att jag kommer få en kraftig förhöjning av lönen. Men jag ska med största sannolikhet ta upp med min chef att jag inte längre vill vara kvar.

Det kommer komma som en chock för hen eftersom jag verkligen har levererat bra resultat under den korta tiden som jag varit på företaget (cirka 1 år).

Men jag har precis fått familj och jag känner verkligen att när jag kommer hem från jobbet vill jag har 100% fokus på mitt barn och min sambo. Idag lever jag med jobbet 24/7, hemma tänker jag på olika pågående projekt på jobbet och när det är några projekt som är lite kämpiga där man har en mindre nöjd kund så blir det ännu värre. Jag sätter sjuk press på mig själv och vill ha 100% kundnöjdhet så det tar hårt på mig personligen när det går illa med vissa jobb.

Detta är inte bra för mig och därför så har jag bestämt mig att gå tillbaka till ett 07.00-16.00 kneg med inriktning mot byggbranschen. Jag kommer ha ungefär samma lön som jag har nu, men förmodligen inte bra lön som jag kommer få förslag på här senare i veckan.

Men å andra sidan så kommer jag på nya jobbet få jobba 7-16 och när dagen är slut kan man släppa jobbet direkt och bara fokusera på livet och familjen. Med mitt nuvarande jobb kanske jag kommer komma upp i en lön där jag får ut 5-6 tusen mer netto. Men med hög lön tillkommer också högre ansvar, vilket också betyder ännu mer jobb. idag jobbar jag 8-17 med massa resor runt om i norden, jag tar med mig jobbet hem varje kväll som jag nämnde tidigare och jag känner en ständig press på att prestera.

Är det värt 5-6 tusen mer på lönespecen? kan man leva ett helt liv på ett jobb där man egentligen inte trivs och till och med försummar tid med familjen för att man tänker på jobbet 24/7?


Nej för mig är det inte värt det.


Någon av er läsare som har några erfarenheter av detta?


/100%Svensson

No comments:

Post a Comment