Thursday, January 30, 2014

Många bäckar små

Likväl som företagen tjänar pengar på att få in många små belopp som sikt blir stora belopp så är det precis det motsatta för konsumenten som är jag själv i detta fall.

När vår familj började kolla över alla onödiga fasta småutgifter vid hade varje månad så var det ganska många. Bara genom att kolla över dom och sedan tänka efter om vi verkligen behövde allt detta så kunde vi reducera många tusenlappar.

Problemet tycker jag ofta är att t ex 99 kr per månad för någon sorts prenumeration är liksom inga pengar tänker man först. 100 spänn liksom?? men som titeln på denna inlägg säger så blir känslan annorlunda när man räknar utgiften på sikt.


Som exempel kommer jag ta matlåda. Jag åt ute varjedag förut, mycket bekvämt, gott, mycket mat och vid tillfället inte så dyrt.
Men när man kalkylerar på detta över tid så låg min snittlunch på 80 SEK per dag alla arbetsdagar i veckan.

Snabbt räknat 80*5dagar= 400 SEK per vecka *4 =1 600 SEK per månad = 19 200 SEK per år.

Absolut man jobbar ju inte alla veckor och sen är man sjuk etc, men bara för att förstå modellen.


19 200 SEK per år alltså, jag tjänar cirka 21 000 netto varje månad.

Är det vettigt att lägga ut nästan en hel månads nettolön för att äta lunch 1 gång om dagen på jobbet i ett år???

det är cirka 13% av min årslön netto.

Detta är i mina ögon helt vansinigt!

Nu äter jag matlåda varje dag (vissa undantag) och det är alltid resterna från maten vi åt kvällen innan och gisninsvis ligger min matlåda på cirka 10 SEK per lunch...vilken skillnad!?




Jag tänker på detta sätt med alla små fasta utgifter som man kan tänkas dra på sig. Räkna ut årskostnaden och dra en procentsats på din årslön netto och fråga dig själv om det verkligen är värt det.


Har ni några andra tips på fasta utgifter som de flesta har som man skulle kunna förbättra. kommentera här gärna detta inlägg för diskussion.


/ 100% Svensson








No comments:

Post a Comment